Bandyliiga.fi - sivustolla käydään keskustelua ja haastetaan kommentoimaan suomalaisen jääpallon tilaa sekä tulevaisuutta. Bloginpitäjä toteaa sivuilla olevan paljon kiinnostavia avauksia, hyviä pointteja ja mielenkiintoisa artikkeleita. Blogisti pukeekin oman kommenttinsa bloginsa muotoon ja malliin, kuitenkin kauden ollessa jo vaiheessa, tiivistäen sanomansa muutamaan akuuttiin asiaan, jotka ovat vielä ainakin osittain toteutettavissa.
OTTELUIDEN REAALIAIKAINEN TOISTO
- Striimausten saatavuus vaivattomaksi, jos mahdollista ilmaiseksi tai pienellä kustannuksella.
- Kameroiden määrä, hidastukset, highlight - uusinnat, zoomaukset tilanteisiin, lähiseurantaa ottelutilanteista.
- Asiantunteva selostus, kommentointi lähetyksen edetessä, jälkikommentointi, haastattelut, asiantuntija vierailut.
- Lähetysten ennakkomarkkinointi mediaan ja kotisivuille.
- Panostus lähetysten ulkoiseen toteutukseen (Lämmin akustinen sisätila ).
- Striimiyhteistyö ottelupaikkakuntien kesken, välähdykset eri otteluista ja niiden koordinointi.
KOTISIVUJEN YLLÄPITO JA TOTEUTUS
"Jos kotisivut on tehty, huonoin vaihtoehto on niiden hoitamattomuus ja tapahtumaköyhyys sekä jämähtäminen paikoilleen ! ". Näin sanoo eräs kotisivujen luoja ja konkari ja jatkaa, "Onko sivut tehty vain tekemisen ilosta vai markkinointivälineeksi ?".
Kotisivuja tulisi päivittää jatkuvasti, myös kausien välissä, kotisivujen lukijat huutavat päiväkohtaisia tietoja ja tapahtumia, siksi juuri kotisuvuille tullaan, tietoa hakemaan.
Jokaisella itseään arvostavalla kotisivuilla tulisi olla kotisivujen ylläpitäjä, joka huolehtii päivittäisestä/viikottaisesta informaatiovirrasta.
Informaatiovirta voisi sisältää jatkuvaa päivitystä, uutisia, seuratietoa, tapahtumien seuraamista, ottelukommentteja ja - seurantaa, asiantuntijoiden kommentointeja, hyviä tilannekuvia, videoklippejä, blogeja ja linkkejä eri kirjoittajien sivuille, oman seuran perusinfoa, avointa tiedoitusta, keskustelua lajista jne. Vain taivas on rajana.
Kotisivut on eräs markkinointivälineistä, seurojen ja liittojen osalta ehkäpä se yksi tärkeimmistä. Kotisivujen informaatiovaikutus on suuri ja niiden hyödyn käyttämättäjättäminen on melkoista resurssien tuhlausta. Ja rahan.
Kauden jälkeen jokaisen seurajohtajan tärkein ajatus tulee olla huomisessa. Miten kausi sujui, mitä jäi käteen ja oliko se + - merkkistä. Seurajohtajan ajatukset tulisi olla menneen kauden ja tulevaisuuden analysoinnissa, toki sijoitus sarjassa on tärkeä, mutta ei kaikki.
Seurojen elinehto löytyy markkinoinnista, se on kuin löylynohjain saunan katossa, hönkkäsee tuloksia pienellä viiveellä, ikäänkuin odottaisi mitä tuleman pitää. Ja tuleehan niitä, sillä mitalla kun on tilattu. Hyviä, huonoja tai sitten siltä väliltä.
Seuramarkkinointi on siis suunnitelmallista ja pitkäjänteistä suorittamista valitusta aiheesta, meillä ollaan lajimme nostamisessa uudelleen kiinnostavaksi vaihtoehdoksi nuorison vapaa-ajan meininkeihin. Seuramarkkinointi on oikeastaan aika simppeli nakki, tarvitaan vain tulisieluinen kaveri hommiin. Niinpä. Tulisieluisen tulisi organisoida, delegoida ja järjestää väylä markkinoinnin ohjaamiseksi sidosryhmille, medialle sekä yhtälailla yleisölle ja kaupallisille toimijoille. Siis ryhmille, jotka rahoittavat vuotuista toimintaa.
Sekundäärinen markkinointi on pitkäjänteisempää hommaa, samoihin periaatteisiin nojaavaa työskentelyä. Se vain katsoo tulevaisuuteen ja sitäkin pidemmälle, samoja asioita hyödyntäen ja palauttaen.
Kuten satunnainen lukija havaitsee, tulisieluisen löytäminen saattaa olla haasteellista, suorastaan avainkysymyksen sanotaan olevan, mutta silti vaivan arvoisen.
Ja palkkansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti